2014. augusztus 7., csütörtök

Részlet a Srimad Bhagavad Gita magyarázatából, részlet a VII. fejezetből

Szrí Szwámi Vishwananda 18 napon át (Júli 30.-Augusztus 16.) magyarázza Srimad Bhagavad Gita 18 fejezetét. Itt egy rövid kivonat a tegnapi, VII. fejezet magyarázatából:
3
manuṣyāṇāṃ sahasreṣu
kaścid yatati siddhaye
yatatām-api siddhānāṃ
kaścin māṃ vetti tattvataḥ

Az emberek ezrei között alig van egy, aki tökéletességre törekszik, és azok között, akik sikerrel törekszenek, alig ismer egy lényegemben engem.

“Itt Krishna dicsőíti az embert, mondván, milyen nagy dolog, ha emberként születhetsz. Mert annak a lehetősége hogy Istent megvalósítsd, hogy az Istenmegvalósulás tudatára ébredj, hogy vágyódj Isten után, hogy Őt megvalósítsd, erre csak emberként születve van lehetőséged. 
Csak nagyon ritka az, hogy valaki részesülhet Istenmegvalósulásban. Krishan azt mondja itt, hogy ebben csak ember részesülhet, még az istenségek és a dévák sem, akik más bolygókon teljesítik Dharma-jukat, kötelességüket. Ők nem tehetik meg  azt például, hogy 'Oh, ma nem akarok semmit sem csinálni. Ma csak Istenről szeretnék elmélkedni. Még ha hatalmuk nagy is és nagyon magas szinten állnak, magas Loka-kban (szellemi világok) élnek, nem törekedhetnek Istenmegvalósulásra. 

Sajnos az emberek nincsenek annak tudatában, hogy mekkora ajándék, hogy emberként születhettek a földre. Mégha ezerszer is emlékeztetik őket arra, hogy 'Emelkedj túl az illuzió világán! Ne kötődj az illuzió világához, mert az élvezetekhez való ragaszkodás véges és csak e életed végéig tart. 

Itt Bhagavan Krishna azt is kifejezi, hogy a Bhakta-k amennyire köti őket a Sadhana (lelki gyakorlat), annyira kötik őket a külső dolgok, a dharma-juk, a fealdatuk, hogy
csak alig néhányan ismerik fel Őt az Ő igazi Isteni mivoltában." Sri Swami Vishwananda

2014. augusztus 5., kedd

Részlet a Srimad Bhagavad Gita magyarázatából, részlet a V. fejezetből

Szrí Szwámi Vishwananda 18 napon át (Júli 30.-Augusztus 16.) magyarázza Srimad Bhagavad Gita 18 fejezetét. Itt egy rövid kivonat a tegnapi, V. fejezet magyarázatából:
29
bhoktāraṃ yajñā tapasāṃ
sarva loka maheśvaram
suhṛdaṃ sarva-bhūtānāṃ
jñātvā māṃ śāntim-ṛcchati

Megismervén engem, mint az áldozat és az önszigor elfogadóját, minden világok dicsö úralkodóját, minden lény szerelmesét, az ilyen bölcs a békét megtalálja.

Krishna itt a következő tanítást adja át Arjuna-nak és mindenkinek: ‘Kedves barátom! Tanítványom vagy, igen, de kedves barátom is egyben, s gondodat viselem.' S ebben a gondoskodásban nincs semmi önző  motiváció.  
A Bibliában az áll, hogy az az igaz barát, aki képes életét is odaadni barátjáért. Ezért szól így az Úr Arjuna-hoz, ‘Oh, kedves barátom, én veled vagyok, hogy megszabadulhass! Átadom neked a Dhyaana Yoga-t: megtanítalak, hogyan koncentrálj, hogyan összpontosíts, hogyan végezd a Kriya-t. Minden nap elmondhatom: csináld a Kriya-dat! Csináld a Kriya-dat! Csináld a Kriya-dat! Hisz én nem végezhetem helyetted. Neked kell megtenni az első erőfeszitéseket! Neked kell végezned a gyakorlatokat! Kérlek Arjuna végezd a Kriya gyakorlataidat! Ha eszerint teszel, mélyen belsődben át fogod élni Istent.  Meg fogod látni, nincs különbség köztem és közted és részesülni fog Isten áldásában. S ha egyszer részesültél ebben  az áldásban, semmi sem lesz képes megérinteni téged. Semmi külvilági dolog nem lesz képes  kibillenteni. Sri Swami Vishwananda

2014. augusztus 3., vasárnap

Részlet a Srimad Bhagavad Gita magyarázatából, részlet a IV. fejezetből

Szrí Szwámi Vishwananda 18 napon át (Júli 30.-Augusztus 16.) magyarázza Srimad Bhagavad Gita 18 fejezetét. Itt egy rövid kivonat a tegnapi, IV. fejezet magyarázatából:
39
śraddhāvāllabhate jñānaṃ
tatparaḥ saṃyatendriyaḥ
jñānaṃ labdhvā parāṃ śāntim
acireṇādhigacchati


Aki a hit erejével eltelt, az megtalálja a bölcsességet, valamint az is, aki uralkodik érzékein; elérve a bölcsességet, hamarosan a legfelsőbb Békébe jut.

“Krishna itt azt mondja, hogy aki a Guruhoz bizalommal közeledik, eljut a megvilágosodás állapotába. A bizalom nagyon fontos. Bizalom nélkül nem tudsz közeledni a Guruhoz. Alázat nélkül nem tudsz közeledni a Guruhoz. De alázatossággal elnyered a Gurut, Felajánlod magad, elfogadod utasításait és szolgálod őt. Lesznek kérdéseid, ezeket felteszed, és kifejezed szándékodat, hogy az önvaló megszabadulására törekszel. Ebben az állapotban az Igazság Fényében részesülni fogsz.

A megkülönböztetés képességének eléréséhez és az önvaló felismeréséhez elengedhetetlen, hogy a Guru iránti teljes bizalom, a shraddha, mert ha nincs bizalmad, akkor minden hiábavaló.

Emberek gyakran közelednek egy bölcs Guruhoz, de nincs bizalmuk, Meghajolnak ugyan elötte, szolgálják őt, kérdéseket tesznek fel, csak azért, hogy önnön büszkeségüket kielégítség, de ha nincs meg bennük a bizalom, nem fognak részesülni a Legvégső Tudásban. Vannak akik képmutatóak, úgy tesznek, mintha szolgálnák a Mestert, úgy tesznek mintha szeretnék a Mestert, de ők nem fognak részesülni az Igaz Tudásban. Mert ha valaki nem tesz mindent teljes bizalommal, úgy tettének eredménye nem hoz gyümölcsöt. Ezért a bizalom egyik fő előfeltétele annak, hogy valaki elnyerje az Isteni Tudást." Sri Swami Vishwananda

2014. augusztus 2., szombat

Részlet a Srimad Bhagavad Gita magyarázatából

Szrí Szwámi Vishwananda 18 napon át (Júli 30.-Augusztus 16.) magyarázza Srimad Bhagavad Gita 18 fejezetét. Itt egy rövid kivonat a tegnapi, III. fejezet, Karma Yoga magyarázatából:

"Narayana, maga Krishna aki cselekszik! Mindig légy ennek tudatában! Tartsd ezt mindig szem előtt! Emlékeztesd az elmét erre! Ez a sadhana-d (lelki gyakorlat), hogy folytonosan emlékezteted magad arra, hogy Isten az, aki általad cselekszik. Amíg az elme nem lényegült át teljes mértékben és nem változik meg teljesen, folyamatosan emlékeztesd magad errre! Elmédet folyamatosan Istenre összpontosítsd, Végezd a japa-t, hogy minden egyes lélgezettel - napjában 21.600-szor lélegzünk -, tudatosuljon benned, hogy mindez Isten ajándéka. Emlékezz rá, hogy a légzés Ő. Ő aki életednek értelmet ad. Addig, amíg az egoddal azonosulsz, folyamatosan emlékeztesd magad erre." Sri Swami Vishwananda

2014. augusztus 1., péntek

A Tiszta Szeretet és a Bhakti

"Mindig, amikor Radhe Shyam-t énekeljük, természetesen  Radha és Krishna képmása jelenik meg előttünk,de kik is valójában  Radha és Krishna? Krishna a Tiszta Szeretet és Radha a Bhakti és az egyik nem tud létezni a másik nélkülEzért ábrázolják őket mindig együtt és ezért, ha róluk beszélünk, mindig  kettőjüket említjük. Radhe Shyam  jelentése prema bhakti- szeretet és odaadás.  Ha ez a Tiszta Szeretet, ha ez az igaz odaadás megébred benned, eljutsz az Önmagvalósuláshoz. Tudatosítani kell magunkban, hogy miért vagyunk itt. Az élet olyan, mint amikor beszállunk egy csónakba, ami a Samsara óceánján visz bennünketA csónakot a  Satguru evezi.  Te melyik csónakba akarsz beszállni? Ismerned kell az irányt, ahova csónak visz téged, ne szállj be egyszerűen egy csónakba, amiről nem tudod, hogy hová tart! Engedd, hogy megébredjen benned az odaadás, ami vezetni fog téged a spirituális utadon. Hagyd, hogy a Tiszta Szeretet vezessen téged. Ha megébred benned a Tiszta Szeretet, az elme nem fog többé különbséget tenni.  Mert az elme mindben Istent fogja felismerni." Sri Swami Vishwananda

2014. július 31., csütörtök

Isten nevének ereje

"Ha azt akarod, hogy az elméd elcsendesedjen, akkor Isten nevét ismételd. Tudjátok, Isten neve egy misztérium. Ahogy a Bhavagad Gitában meg van írva: “Még a legnagyobb szentek sem képesek megérteni a nevemet” . - ilyen nagy erővel bír Isten neve. Miért ábrázolják a szenteket meditációban? Mit lehet megtapasztalni a meditációban? A meditációban, amikor az elme elcsendesedett, kapcsolatba lépsz, személyes kapcsolatba kerülsz Istennel és ez nem egy külső, hanem belső megtapasztalás. És ez a belső kapcsolat a legcsodálatosabb és legerőteljesebb, amit ember valaha is átélhet. Életek hosszú sorozatán keresztül az ember keres és újra meg újra emberként megszületik, köt bennünket a rnanubandhana, ami röviden karmának nevezünk. Kötnek bennünket bizonyos tettek, amiket korábbi életeinkből magunkkal hoztunk és ezek nem engedik, hogy szabadok legyünk. Persze, sok helyet fel lehet keresni, sok felé el lehet utazni, de ha nem szánsz időt arra, hogy befelé menj, nem fog segíteni neked az a sok keresés és sok utazás. "Ha a Gangesz vizében, vagy más szent folyóban megfürdesz, egy élettől tisztulsz meg." - így tartják. de ha Isten nevében  fürdesz, legyen az Isten bármelyik megnyilvánulási formája. legyen az Jézus, Mohamed, Ráma, Krishna, vagy egy istennő - tehát ha az Ő nevükben mártózol meg, úgy sok születéstől tisztulsz meg. A sok emberi nyomorúság megszűnik, ha Isten nevét zengeted. Bizonyos lehetsz a megszabadulásban, ha valóban kapcsolatba lépsz a benned lévő Istennel. És innen ered a Kriya." Sri Swami Vishwananda

2014. július 30., szerda

Egy történet Krishna furulyájáról



"Van egy csodálatos történet Krishna furulyájáról. Tudjátok, hogy Krishna mindig egy furulyát tart a kezében és ehhez egy nagyon szép történet kapcsolódik. Krishna nap mint nap kiment a kertbe és minden növénynek azt szokta mondani, "Szeretlek". A növények boldogan azt szokták válaszolni: "Krishna, mi is szeretünk téged." Egy nap Krishna nagyon izgatottan rohant ki a kertbe odament a bambuszfához és a bambusz ezt kérdezte tőle: "Krishna, mi a baj?" Krishna azt válaszolta: "Valamit kérnem kell tőled, de nagyon nehezemre esik." A bambuszfa így szólt: "Mond meg nekem. Ha tudom, megadom." Erre Krishna kimondta: "Szükségem van az életedre. Ki kell, hogy vágjalak." A bambusz elgondolkodott egy darabig, azután ezt kérdezte: "Nincs más választásod? Nincs más megoldás?" Krishna azt válaszolta: "Nem, nincsen." A bambusz azt mondta, "Rendben, odaadom magam neked." Így Krishna kivágta a bambuszfát, lyukakat vágott bele és minden egyes vágásnál a bambusz fájdalmában sírt. Krishna egy csodálatos furulyát faragott belőle. És ez a furulya mindig vele volt, a nap 24 órájában Krishnával volt. Még a Gopig is féltékenyek lettek Krishna furulyájára. Azt mondták, "Látod, Krishna a mi Úrunk, de mi mégis csak egy kis időt tölthetünk el vele. Ő viszont veled ébred, veled alszik és te mindig vele vagy." Így azután egy nagy megkérdezték tőle: "Meséld el nekünk ennek a titkát. Mi a titka,hogy az Úr ennyire dédelget téged?" És a bambusz így válaszolt: "A titka az, hogy én belül üres vagyok. És az Úr tehet velem amit akar, akkor játszik rajtam, amikor csak akar és amennyiszer csak akar." Ilyen a teljes odaadás: amikor az Úr azt tehet veled, amit akar, amikor csak akar és az Ő akarata szerint. S tudjátok, ettől nem szabad félni, hanem csak oda kell hogy adjátok önmagatokat. És valójában ki ez az "önmagunk"? Ő maga!" Sri Swami Vishwananda

2014. július 19., szombat

Vasudhaiva Kutumbakam – Az egész világ egy család

Az egy ész világ egy család, mert mindannyian egy helyről jövünk - mégpedig Narayana-tól (a legfelsőbb Isten)

Ezért mondjuk azt, “Amikor az emberiséget szolgáljuk, akkor Istent szolgáljuk.” Az, aki a rászorulókat szolgálja, az engem szolgál”. Tudjátok ez áll a Védákban és  a Bibliában! S ez a Koránban is! Ez áll minden szentiratban! Mindenütt úgyanaz a tanítás áll, rámutatva arra, hogy Isten ott relylik minden teremtményében. Az ember döntése, hogy vak, vagypedig lát. De ahhoz, hogy lásson, az elme nyitott kell hogy legyen. Ezért mondtam azt az imént, hogy "Mi a legfontosabb az ember megszabadulásához?“ A tiszta elme. Ha az elme tiszta, ha az elme Istenben elmerül, minden olyan egyszerűvé és könnyűvé válik. Semmi sem bonyulult, amíg te nem teszed bonyolulttá. Ha bajt keresel, a baj megjelenik. De ha Istent keresed, Isten maga fog megjelenni. 
Így a Guru lába erre emlékeztet - létezik a külső, de ha magadba nézel, meg kell látnod ott belül a lenyomatot is. Ez a szeretet lenyomata, amit egymással megosztunk.Az, ahogyan én szeretetlek benneteket és ahogy ti szerettek engem. Nem mondom azt, hogy én úgy szeretlek benneteket, mint ahogyan ti szerettek engem, mert én még annáll is jobban szeretlek titeket! S azt kívánom, hogy ti is tudjatok így szeretni. Ez az én kívánságom.

2014. július 18., péntek

Ki a legjobb barátod

"Ki a legjobb barátod? Ki az, aki igazán gondoskodik rólad? Ki az, aki tényleg meghallgat? Csak Ő! Maga Isten...Ő volt veled a kezdetek óta és Ő lesz melleted mindvégig, míg meg nem valósulsz, míg eggyé nem válsz Vele. Ő a te legjobb barátod. Ő az egyetlen, akiben igazán megbízhatsz és Ő az egyetlen, aki mindenre tudja a megoldást." Sri Swami Vishwananda

2014. július 16., szerda

A szeretet nyelve

"A szeretet olyan nyelv, amit szavakkal nem lehet kifejezni, csak érzeni lehet. Ez az a nyelv, melyet az anyák értenek. Amikor az úlszülött csecsemő meglátja a napvilágot, még nem tud beszélni. A kommunkáció szivtől szivhez történik és ez az igazi nyelv. Ez a szeretet nyelve, a lélek nyelve. Az élet ezen nyelv nélkül, szeretet nélkül haszontalan lenne. Még ha valaki nem is érzi a szeretetet magában, a szeretet egy bizonyos fokig benne van, mert szeretet nélkül semmi sem létezhetne. Az élet szeretet nélkül olyan mint  a föld, amit meg akarsz munkálni, de az terméketlen marad. Amikor az életben a szeretet egy kis mértéknem van jelen, ezt nevezzük örömnek." Sri Swami Vishwananda