2014. október 12., vasárnap

A Guru jelentőségéről


A Guru teljes mérékben Önmagát adja tanítványainak. Amit a tanítványnak és a követőnek tennie kell, hogy egy üres edénnyé váljék, s így képes legyen mindent befogadni.
Ezt mondja az alábbi vers:

Guru Brahma, Guru Vishnu
Guru Devo Maheshvarah
Guru Shakshat Param Brahma
Tasmai Shri Guruave Namahaő

A vers jelentése: A Guru a Teremtő, az Oltalmazó és a Tudatlanság Pusztítója. Param Brahma-ként és Isten inkarnációjaként manifesztálódik a Guru. A Guru minden egyes tanítványnak segít, míg meg nem valósítja igaz Önvalóját, míg nem ismeri fel belső Guruját. Sri Swami Vishwananda

2014. október 10., péntek

A Szeretetröl, 3. rész

Érzed a szeretetet az egész testedben. Minden sejted magában hordozza a szeretetet. Légy ennek tudatában, s így meg fogod tapasztalni a szeretetet. Mert nem csak egy ember mondhatja el magáról, hogy „ Csak én hordozom magamban a szeretet“. Mindenkiben ott van. Az egész teremtésben jelen van. Mert amikor Isten megnyilvánul, mindent áthat, s Önmagát tükrözi mindenben, a fákban és az állatokban is. Nagyon sokszor ők jobban érzékelik Istent, mint az emberek, mert az embereket köti az elme s így megfeledkeznek isteni mivoltukról. Sri Swami Vishwananda



2014. október 9., csütörtök

A Szeretetről, 2. rész

SSV: "Ha el kellene magyaráznom a szeretetet, azt a csendhez hasonlítanám. Mert csak a szívünkhöz fűződő kapcsolatban beszélhetünk szeretetről. Szavakkal a szeretet ki nem fejezhető, mert a szavaknak megvannak a maga korlátai. Amikor olykor Babajival beszélek, amikor egymással beszélgetünk, mi igazából nem szavakkal kommunikálunk, mint ahogy mi itt most. A szívünkön keresztül, s ez az a hely, ahová vissza kell térnünk.
Ha a szeretetről beszélni akarunk, ha meg akarjuk érteni a szeretetet, a szívünket kell megszólaltatni. Nem pedig az elmét. Az elme bizony a kommunáció, a verbális kommunáció legalacsonyabb formája. Tehát ahhoz, hogy valamit ebből megtapasztalhassunk, ahhoz, hogy megértsük, „Mi a szeretet“ - beszélgethetünk a szeretet tulajdonságairól úgyan-, de én azt szeretném, hogy ott belül éljétek át a mély szeretetet.
Mint ahogy az egyikőtök mondta, a szeretet minden." (folyt.köv.)

2014. október 8., szerda

A Szeretetről, 1. rész

Szatszang, melyet Szrí Szwámi Vishwananda 2012-ben adott Edinburgh-ban:
Szrí Szwámi Vishwananda: Mi a szeretet?
Közönség: A szeretet Isten.
SSV: A szeretet Isten, igen. De mi a szeretet?
K: Adni.
K: Energia?
SSV: Tovább, tovább, tovább.
K: Amikor Istent a felebarátunkban látjuk.
SSV: Istent a felebarátodban látod. Lásd Istent minden emberben! S nemcsak mindenkiben, hanem mindenben, minden fában és az állatokban is. De mi a szeretet?
K: A szeretet türelmes, a szeretet kedves.
K: A gyógyulás állapota.
K: A szeretet a kapocs köztünk és Isten között.
K: Hányan tudják közülünk, hogy mi a szeretet, téged kivéve?
A közönség nevet.
SSV: Igaz.
K: A szeretet minden.
SSV: Ez az! Pontosan! Ez az, amit hallani akartam. Mindenki más a szeretetnek a tulajdonságait sorolta fel, de nem magát a szeretetet.
Tudjátok, a szeretet minden. Minden. Bármi is legyen az, körülötted minden szeretet. Mindaz, amit felsoroltatok, " A szeretet élet, a szeretet jó, kedves, a szeretet...", mindezek a szeretet tulajdonságai. Nem a szeretet, hanem az, ami a szeretettel együtt jár. Valójában nagyon nehéz a szeretetről beszélni, mert a szeretet megtapasztalás. Az élet legfontosabb megtapasztalása. Mert a szeretet az, aki vagy. S a szeret az, ami mindig is leszel. Akár tudatosul ez benned, akár nem, akár örömteli az életed, akár nem, szeretet vagy. A szeretet mindig létezik, s amikor ezt megtapasztalod, a szeretet elkezd ragyogni belőled. (folyt.köv.)


2014. szeptember 30., kedd

"A mamához akarok menni!"

Szri Szwámi Vishwananda az anyai szeretetről: "Amikor egy gyerek az édesanyját látja, tudja, hogy mire vágyik. Elmesélem Lilli példáját (egy tanítvány kislányáról van szó). Sokszor "terrorizálom" őt. Szeretem látni és érzeni, ahogy egy gyerek vágyik az anyja után. Amikor ölbe veszem ezt a kislányt, az első, amit mond 'A mamámhoz akarok menni!' S ez az, amit valójában mindannyian akarunk. Most ő még tudja, de mire felnő, el fogja felejteni, de mélyen belül ez a vágy mindig megvan. Mélyen belül mindannyian ott van bennünk az anya utáni vágy, de sokszor olyan sok büszkeség van bennünk, hogy elutasítjuk ezt az érzést. Pedig ő a karjait mindig kitárja és kész bennünket fogadni. Mint ahogy azt Navaratri-n mondtam:“ Ha az anyához mész, Ő megölel téged. Segít neked. Neked nem is kell olyan sok mindent tenned, ő megteszi. De az első lépés rajtad áll, neked kell vágyni rá, neked kell az ölébe ülni. Ha nem teszed meg te az első lépést, ő nem fog kényszeríteni téged. Türelmesen fog várni rád." Sri Swami Vishananda

2014. szeptember 27., szombat

Az anyai szeretetröl

A Navaratri 9 napon át tartó ünnepség kapcsán Szwámiji többször beszélt az anyai szeretetről. Az anya az, aki felébreszti bennünk a vágyat, hogy éltünk útján keressük ezt a feltételnélküli szeretetet, melyet ő általa megtapasztalhattunk. Az anya az, aki megismerteti velünk ezt a szeretetet. Ő éltünk első guruja (tanítója). Az anyai feltételnélküli szeretet áll a legközelebb Isten szeretetéhez.
Részlet tavalyi beszédéből:
"A Navaratri ünnepség során (az Istenanya nyolc megnyilvánulási formájának ünnepe, mely nyolc napon át tart) Szwámiji az elmúlt évben következőket mondotta: " 'Légy olyan mint egy gyerek. Ülj anyád ölébe és engedd, hogy az édesanyád mindent megtegyen neked.' Tudjátok, mi mindannyian csecsemöők vagyunk. Erről beszélt Krisztus is, amikor azt mondta, 'Ahhoz, hogy a mennyek országába jussatok, gyermekekké kell válnotok'. S ez így van. Amikor gyerek vagy, átadod magad Isten akaratának. Átadod magad az anya akaratának. Az anya pedig megtart téged, visz, megetet, de az ételt magadnak kell lenyelned. Úgyanez érvényes a mesterre is. Mindenki más mestert követ, mindenki más útat jár. Minden út jó, de a mester nem járhatja helyetted az útat. Ő megmutatja nektek az útat, de azon nekted magadnak kell végigmenned. Olykor a mester vinni fog téged - attól függően, hogy milyen nagy benned az odaadás - az anya azonban mindig felvesz téged. Ez az anyai szeretet." Sri Swami Vishwananda

2014. szeptember 25., csütörtök

Navaratri 2014

"Durga Ma, a Világmindenség Anyja, Dévi illetve Parashakti néven is ismert, A Teljesség teremtő aspektusa, a legfőbb Shakti, az Erő Úra. Dévi a Világegyetem Teremtője. Brahman és Dévi elválaszthatatlanul egymással össze vannak kötve. Durga, Kali, Bhagavati, Bhavani, Amba, Ambika, Jagadamba, Kameshwari, Ganga, Uma, Chandi, Chamundi, Lalita, Gauri, Kundalini, Tara, Rajeshwari, Tripurasundari stb., ők valamennyien kettőjük megnyilvánulási formái.
A Navaratri ünnepség során Durga győzelmét ünnepeljük Mahishasura démon felett. A szanszkrit szó Navaratri jelentése "kilenc èjszaka". Nava kilencet jelent, Ratri pedig éjszakákat. A Navaratri Ünnepség,´más szóval a 'Kilenc éjszaka Ünnepe' valójában 'Tíz Èjszaka Ünnepe', az utólsó napon éri el tetőfokát, amikor is a Maha Yagna-ra (nagy tüzceremónia) kerül sor. A kilenc érjszaka, illetve 10 nap mindegyikén a Shakti/Dévi kilenc formáját, tehát a nöi isteniséget tiszteljük. Durga iránti tisztelet egyenlö Isten iránti tisztelettel.
Dévi anya mindenki anyja. Mi mindannyian az Ő gyernmekei vagyunk és Ő gondoskodik mindarról, amire szükségünk van. Az anya gonoskodik gyermekei növekedéséről, fejlödéséről és továbbjutásáról. Egy anya közelebb áll gyermekéhez, mint az apa, hiszen az anya mindig gyengéd, szelíd, szeretetteljes, szívélyes és gondoskodik gyernmekei szükségleteiröl. Amikor egy gyerek akar valamit, elöbb szalad oda anyjához tárt karokkal, mint az apához.
A Navaratri alatt az Anyához imádkozunk és odaadóan kifejezzük iránta tiszteletünket. Az elsö három éjszakán Durgát az anya pusztító aspektusában dicsőítjük. Az azt követö három éjszakán az Anya teremtő aspektusához, Lakshmihoz imádkozunk, míg az utolsó három éjszakán Saraswati-hoz, a tudást képviselő aspektust imádjuk. A tizedik nap Vijaya Dasami, a győzelem napja. Ennek az imént felsorolt sorrendnek különös jelentősége van. Amikor Dévi-t a hívők ebben a sorrendben tisztelik, először Durga-ként elpusztítja a bennünk lévö rossz tulajdonságainkat, melyek az elménkben munkálkodnak. Azután Lakshmi-ként isteni tulajdonságokat bontakoztatnak ki a hivőkben, melyek spirituális fejlödésünket szolgálják. Végül pedig Saraswati formájában részesülhetünk az igaz tudásban. A tizedik nap pedig emlékeztet bennünket a tudás győzelmére a tudatlanság felett, a Jónak a győzelmére a Rossz felett. A Navaratri Ünnepség befejező részében kilenc fiatal kislány testesíti meg az Istenanyát. Ez azért van így, mert amikor az Istenanya testben megjelenik, kislányként jön el. A Navaratri Ünnepnapok során szívünk megnyilik, hogy az Istenanya kegyelme megérinthesse azt. Ö nagylelkűen mindent megad, amit csak szeretnénk. Àldását kérjük, hogy minden kívánságunk teljesüljön, kiváltképp spirituális fejlödésünkkel kapcsolatos kívánsagok, de anyagi jellegüek is, mert így jobban tudunk összpontosítani a spirituális útunkra, ahelyett hogy olyan dolgok miatt kelljen aggódalmaskodni, amik távol tartanak bennünket az Istenmegvalósulástól. Istenanyához imádkozunk szívünk tisztaságáért, belső szabadságunkért, az ego eltávolításáért, kérjük Őt, hogy segítsen nekünk abban, hogy alázatosabbá váljunk és tényleg át tudjuk adni magunkat Istennek, a bennünk lévő Isteni mivoltunknak, igaz önvalónknak, a bennünk és mindenkiben lévő igazságnak." Sri Swami Vishwananda


2014. szeptember 24., szerda

Az Istenanyáról és a lélek fejlődésének kilenc lépése, 4.rész

"Hatodik lépés: azután megébred 'ruchi, ami együttérzést jelent.

"Hetedik lépés: 'ashakti' ébred meg bennünk, ami mély ragaszkodást jelent. Ez a mély ragaszkodás nem egy külső ragaszkodást jelent, hanem mély ragaszkodást Istenhez és a Mesterhez. 


"Nyolcadik lépés: elkezd megébredni a 'bhav' (révület). Természetesen a bhav-nak megvannak a maga fokozatai. 


"Kilencedik lépés: végül a Szeretet a maga legmagasztosabb formájában manifesztálódik. 

"Mint látjátok, a Szeretet nem történik meg csak úgy, hogy kimondjuk azt, hogy 'szeretünk, szeretünk, szeretünk.' A teljes  önátadás hosszú útját kell bejárni hogy azt elérjük. S mikor megébred ez a Szeretet, Isten megmutatkozik előtted és formát önt. S ekkor elérted a célodat. Tehát ez a lélek fejlődésének útja, hogy visszatérhessen oda, ahonnan jött." Sri Swami Vishwananda

2014. szeptember 21., vasárnap

Az Istenanyáról és a lélek fejlődésének kilenc lépése, 3.rész

"Első lépés: Az Istenkeresés. Hol keresed? Elkezdesz keresni, valami nagyra számítasz; olyan emberek közé kerülsz, akik szintén keresnek. 

":
Második lépés Istenre gondolsz és a nevét zengeted; 

"Harmadik lépés: hasonló gomdolkodású emberek közé vegyülsz és sokat gondolsz Istenre, azaz végzed spirituális gyakorlataidat, a Sadhana-t. 

"
Negyedik lépés: lassan megelégeled önnön rossz tulajdonságaidat. Elkezdődik az öntisztulás folyamata, hogy felülkerekedj rossz szokásaidon – belső tulajdonságaid megtisztulnak. 

"
Ötödik lépés: megébred benned a nistha. A Nistha mélységet jelent, amikor megébred benned erősen a vágy és a keresés mélyen belül történik. Bhajana-nak is nevezik, ami azt jelenti, hogy figyelmed annyira összeszedett, hogy semmi sem képes kimozdítani abból." (folyt.köv.) Sri Swami Vishwananda 

2014. szeptember 17., szerda

Az Istenanyáról és a lélek fejlődésének kilenc lépése, 2. rész

Az elmúlt éveben egy Szatszang során a Shree Peetha Nilaya Zentrumban Szrí Szwámi Vishwananda valamelyest felfedte, ahogy Istenanya segíti a lelkeket az Istenmegvalósulás útján - a lélek fejlődésének kilenc lépéséről beszélt. 
Szatszang a Shree Peetha Nilaya Központban 2013 Május 17.-én
“Az emberek bizonyos útra kerülnek, ami segíti őket abban, hogy Istent megvalósítsák. Ha Istent el szeretnéd érni, az nem abból áll, hogy reggel felébredsz, s azt mondod: Oh, Isten, eggyé szeretnék válni Veled.’ Azután pedig elvárnod, hogy Isten így válaszoljon: 'Rendben, Leeresztek  egy köteled, gyere!' Ahhoz, hogy valaki ebben a kegyelemben részesülhessen, tiszta szeretet kell hogy éljen benne. A tiszta szeretet nélkül sehová nem lehet eljutni. Lehet, hogy sok életet leéltél már, kerestél, voltak felismeréseid, sok lépést megtettél, de ha nem ismerted fel ennek a tiszta szeretetnek a nagyságát, nem válhatsz eggyé Istennel. Mert Istent csak e szeretet szentsége által lehet elérni. Ehhez szükséges a következő a kilenc lépés." Sri Swami Vishwananda (folyt.köv.)

2014. szeptember 16., kedd

Az Istenanyáról és a lélek fejlődésének kilenc lépése, 1. rész

Az évek során Szrí Szwámi Vishwananda gyakran rámutatott az Istenanya szerepének fontosságára, aki segít és vezet bennünket Istenhez vezető útunkon.
Navaratri 2013                                   Navaratri 2011
Sokszor emlékeztet bennünket: “Ő a Parashakti, a Kozmikus Shakti, aki mindenről gondoskodik. Mindent Ő teremt, tehát a teremtés és a pusztulás tudása az Ővé; ezért Ő az, aki képes az egyensúlyt teremteni.” Szwámiji még azt is hozzátette: “A Kozmikus Anya maga az élettapasztalat. Ő olyan módon teremt, hogy az ember képes legyen elérni élete célját.”
Navaratri 2011                                  Navaratri 2013
“Az út, amit egy szent, egy jógi megtesz, az lépésről lépésre történik. Nem siet, mert tisztában van azzal, hogy a fő cél az Istenmegvalósulás és meg van benne a bizonyosság, hogy ezt a célt el fogja érni. Ez a bizonyosság, ez az akarat és a vágy, hogy részesüljön az isteni kegyelemben, még erősebbé teszi őt és semmi sem képes őt ettől eltántorítani. Egyébként pedig ez az erő, ez a bizonyosság maga az Istenanya, mert Ő az, aki mindenkit vezet, Ő az, aki mindenkinek segít és mindenkiről gondoskodik.”

Az elmúlt éveben egy Szatszang során a Shree Peetha Nilaya Zentrumban Szrí Szwámi Vishwananda valamelyest felfedte, ahogy Istenanya segíti a lelkeket az Istenmegvalósulás útján - a lélek fejlődésének kilenc lépéséről beszélt. (folyt.köv.)